images/stories/stanislaw_ignacy_witkiewicz_dangerous_bandit.jpg

Witkacy i Bałka – niezwykły duet w Dublinie

The Douglas Hyde Gallery w Dublinie prezentuje zaskakujące połączenie twórczości dwóch polskich artystów Stanisława Ignacego Witkiewicza i Mirosława Bałki.

Wystawa podzielona jest na dwie korespondujące ze sobą części. W pierwszej eksponowane są fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza, w drugiej zobaczyć można jedną z najnowszych prac Mirosława Bałki – wideo „Apple T.”.

Mirosław Bałka dokonał wyboru fotografii Witkacego, oraz zaprezentował jedną ze swoich prac, wideo „Apple T.” ukazujące owocującą jabłoń. To bardzo ciekawy pomysł by pokazać dwie zupełnie odmienne pod względem wrażliwości artystycznej postawy twórcze. Autoironiczne, teatralnie upozowane, pełne ekspresji portrety Witkacego i sztuka Mirosława Bałki, która w poetycki i minimalistyczny sposób odnosi się do zagadnień historii i pamięci wydają się nie mieć wspólnych motywów. Być może jednym z kluczy do zrozumienia tej wystawy jest zwrócenie uwagi na aspekt pamięci przeszłości a także przemijalności.

images/stories/miroslaw_balka_apple_t_large.jpg

Witkacy zasłynął przede wszystkim jako malarz, powieściopisarz i dramaturg – fotografia stanowiła tylko część jego twórczości.Witkacy wierzył, iż zachodnia cywilizacja zmierza ku degeneracji i schyłkowi przez załamanie się etycznych i filozoficznych pewników oraz że jest ona uwięziona pomiędzy rozkładającą się przeszłością a niepewną przyszłością. Witkacy przewidział w pewnym sensie przyszłość, w której dokonał się tragiczny upadek wartości. Mirosław Bałka w swojej twórczości często powraca do skutków degeneracji tych wartości – holokaustu, subtelnie przywołując utrwalone w świadomości symbole przeszłości. Wystawa zachęca do poszukiwania różnych ścieżek interpretacji.

W dublińskiej galerii prezentowane są głównie pejzaże i autoportrety Witkacego. Oryginalne odbitki pochodzą z kolekcji Stefana Okołowicza i Ewy Franczak.

Wystawa w The Douglas Hyde Gallery w Dublinie czynna do 23 marca 2011.

Fot. 1. Stanisław Ignacy Witkiewicz „Groźny bandyta”, 1931, fotografia 12 x 9 cm Kolekcja Ewy Franczak i Stefana Okołowicza
Fot. 2. Mirosław Bałka, „Apple T.”, kadr z wideo, 2009/2010
Źródło: www.douglashydegallery.com

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *