Fot.1. Bernardo Bellotto,„Widok Warszawy od strony Pragi”, 1770, Zamek Królewski, Warszawa

Warszawa na płótnach Canaletta

 

 

Bernardo Bellotto, zwany Canalettem lub Canalettem młodszym. Włoski malarz i akwaforcista, który podróżując na dwór cesarzowej Katarzyny II zatrzymał się w Warszawie… na ponad 13 lat. Oto kilka słów na jego temat.

Zapraszamy na spacer po Warszawie Canaletta!

W 1768 roku król Stanisław August Poniatowski widząc ogromny talent u Włocha, uczynił z niego nadwornego malarza. Ale Bellotto jeszcze przed osiedleniem na polskich ziemiach zasłynął jako znakomity malarz wedut- pejzaży przedstawiających widoki miast lub jego fragmentów. Portretował rodzinną Wenecję oraz inne włoskie miasta, pracował na dworze Augusta III Wettina w Dreźnie, w Monachium, Pirnie.
W Warszawie pierwszym zleceniem jakie otrzymał było namalowanie fresków do Zamku Ujazdowskiego, nieszczęśliwie zniszczone podczas przebudowy budynku.Wraz ze swoim synem Lorenzem wykonał cykl widoków antycznego i papieskiego Rzymu.

 

Fot.2. Sala Canaletta, Zamek Królewski, Warszawa

 

Sala Prospektowa, Przedpokój senatorski, albo Sala Canaletta, jedno pomieszczenie a różnie nazywane, poprzedzające Salę Audiencyjną w Zamku Królewskim. To właśnie tutaj możemy obejrzeć największy zbiór wedut Bellotta. Powstało 26 widoków, do dnia dzisiejszego zachowały się 24. „Widok Warszawy od strony Pragi” (1770), „Krakowskie Przedmieście w kierunku kolumny Zygmunta” (1774) , „Pałac w Wilanowie od strony ogrodu” (1776), „Ulica Miodowa” (1777), „Kościół św. Krzyża” (1778), to tylko kilka z 22 pejzaży dostępnych na Zamku.

Fot.3. Bernardo Bellotto,„Elekcja Stanisława Augusta”, 1778, Zamek Królewski, Warszawa , fot. Wojciech Kryński i Jan Morek

Canaletto jest również autorem obrazów historycznych i rodzajowych, zaliczamy do nich „Elekcję Stanisława Augusta”, „Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu” czy „Widok łąk wilanowskich”.

 

Fot.4. Bernardo Bellotto,„ Kościół św. Krzyża, 1778, Zamek Królewski, Warszawa, fot. Wojciech Kryński i Jan Morek

 

Fot.5. Bazylika Świętego Krzyża , Warszawa

Należy wspomnieć, iż twórczość Canaletta miała nie tylko wpływ na polskie malarstwo, ale również swój udział w odbudowie Warszawy. Na podstawie prac artysty odtworzono wygląd wielu zniszczonych pałaców. Wykorzystywana przez niego camera obscura pozwalała na bezbłędnie zarejestrowanie proporcji budynków oraz perspektywy. Charakterystyczna dokładność artysty, uwzględniała najmniejsze szczegóły, detale nie tylko architektury, ale również portretowanych osób i mody panującej w XVIII w.

 

Fot.6. Bernardo Bellotto, „Widok łąk wilanowskich” (fragment), 1778, Zamek Królewski, Warszawa, fot. Wojciech Kryński i Jan Morek

 

Fot.7. Bernardo Bellotto, „Krakowskie Przedmieście od kolumny Zygmunta” (fragment), Zamek Królewski, Warszawa, fot. Wojciech Kryński i Jan Morek

 

Przed nami coraz to cieplejsze dni, zapraszam zatem na spacer po Warszawie śladami Canaletta

Aleksandra Skąpska

Fot.1. Bernardo Bellotto,„Widok Warszawy od strony Pragi”, 1770, Zamek Królewski, Warszawa
Fot.2. Sala Canaletta, Zamek Królewski, Warszawa
Fot.3. Bernardo Bellotto,„Elekcja Stanisława Augusta”, 1778, Zamek Królewski, Warszawa ,
fot. Wojciech Kryński i Jan Morek
Fot.4. Bernardo Bellotto,„ Kościół św. Krzyża, 1778, Zamek Królewski, Warszawa, fot. Wojciech Kryński i Jan Morek
Fot.5. Bazylika Świętego Krzyża , Warszawa
Fot.6. Bernardo Bellotto, „Widok łąk wilanowskich” (fragment), 1778, Zamek Królewski, Warszawa, fot. Wojciech Kryński i Jan Morek
Fot.7. Bernardo Bellotto, „Krakowskie Przedmieście od kolumny Zygmunta” (fragment), Zamek Królewski, Warszawa, fot. Wojciech Kryński i Jan Morek

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *