fot.1. Georg Bellows, Palisades, 1909, Terra Foundation for Americam Art, Chicago

"Amerykański eksperyment" w Londynie

W londyńskiej Galerii Narodowej trwa obecnie wystawa, na którą składa się dwanaście obrazów, których jeszcze nigdy wcześniej nie eksponowano w Wielkiej Brytanii. Przygotowana wystawa wprowadza w świat amerykańskiego malarza George’a Bellowsa i jego artystycznych przyjaciół: Williama Glackensa, George’a Luksa, Johna Sloan i ich nauczyciela – Roberta Henri.

Tak zwana malarska Szkoła Ashcan narodziła się w początkach XX wieku. Pochodzący głównie z Nowego Jorku i Filadelfii artyści zaczęli wtedy rozwijać własny, unikalny styl prezentowania współczesnego im świata: jego piękna i gwałtowności, szaleńczego pędu i bezlitosnego, nieoglądającego się na nic postępu.

Podczas „Amerykańskiego eksperymentu” m.in. można obejrzeć siedem obrazów najbardziej prominentnego przedstawiciela tej szkoły, George’a Wesleya Bellowsa(1882 – 1925). Znany jest on głównie jako malarz realistycznych scen wielkomiejskich, ale w jego twórczości są również bardzo nastrojowe krajobrazy marynistyczne, widoki rzek i wielkich przestrzeni – znakomite kolorystycznie i o jakże symbolicznych kompozycjach – a także bardzo wysmakowanej piękności portrety. W Londynie jest również jego słynne „Wielkie czółno” – obraz, w którym dostrzec można zmianę i początki nowego stylu w sztuce Bellowsa. Stylu zyskującego niesłychaną popularność w pierwszej połowie XX stulecia, jakim staje się m.in. kubizm.

fot.2. Georg Bellows, Wielkie czółno, 1913, New Britain Museum of American Art, London

fot.1. Georg Bellows, Palisades, 1909, Terra Foundation for Americam Art, Chicago
fot.2. Georg Bellows, Wielkie czółno, 1913, New Britain Museum of American Art, London
Źródło: www.nationalgallery.org.uk

Tatiana Iajgunovici

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *