images/stories/lszl moholy-nagy pneumatik 1924 owek tusz aerograf tempera na papierze fotograficznym 16 x 127 cm.jpg

„László Moholy-Nagy. Sztuka Światła”

Węgierski artysta László Moholy-Nagy to jedna z czołowych postaci modernizmu. Ludwig Museum – Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie prezentuje obecnie prace László Moholy-Nagy, koncentrując się przede wszystkim na dziedzinie fotografii.

Moholy-Nagy (1895-1946) studiował prawo na Uniwersytecie w Budapeszcie. W trakcie wybuchu I wojny światowej przerwał studia i walczył w szeregach armii węgierskiej. W roku 1919 wyjechał do Wiednia, a następnie wyemigrował do Berlina, gdzie nawiązał kontakty ze środowiskiem dadaistów i konstruktywistów. W 1923 został nauczycielem w najbardziej wówczas postępowej szkole artystycznej – Bauhausie w Dessau, później pełnił to stanowisko po przeniesieniu szkoły do Weimaru. Tam w latach 1923 -1928 prowadził kurs wstępny i pracownię metalu. Bauhaus był nie tylko szkołą lecz sposobem życia, który unifikuje życie, sztukę i naukę. Oprócz pracy edukacyjnej zajmował się wówczas malarstwem, eksperymentowaniem z techniką typografii, edytowaniem książek a także zwrócił swoją uwagę ku nowym dziedzinom sztuki – fotografii i filmowi. W 1928 roku artysta opuścił Bauhaus i przeniósł się do Holandii, 5 lat później wyjechał do Londynu. W 1937 roku węgierski artysta wyemigrował do Chicago, gdzie został wówczas przeniesiona szkoła Bauhausu – New Bauhaus. Moholy-Nagy postanowił jednak założyć w Chicago własną szkołę wzornictwa – School of Design.

images/stories/lszl moholy-nagywidok z wiey radiowej berlin 1928 fotografia 28 x 213 cm.jpg

László Moholy-Nagy w swojej twórczości zajmował się badaniem światła. W swoim eseju z 1925 roku – „Malarstwo, fotografia, film” – zawarł wykładnię nowoczesnego rozumienia obrazu, w którym sztuka zasadniczo jest światłem, a światło – matrycą obrazów. Nie traktował fotografii jako idealnego narzędzia do odwzorowania rzeczywistości, uważał, że ta dziedzina oferuje nowe odkrycia i możliwości współczesnego człowieka, by wreszcie uwolnić się od obowiązku przedstawiania, kopiowania rzeczywistości. Moholy-Nagy poszukiwał również w fotografii dynamizmu. Charakterystyczne dla jego kompozycji sposoby przedstawiania: perspektywa z lotu ptaka, ukośne, przecinające kadr linie sprawiały, że ukazane na jego obrazach przedmioty stawały się abstrakcyjnymi formami. Wystawa w Muzeum Ludwiga przedstawia przegląd twórczości węgierskiego artysty od 1922 roku. Jedną z najbardziej ekscytujących części wystawy jest pokaz wszystkich filmów Moholy-Nagya według pierwotnej koncepcji artysty. Wystawa w Ludwig Museum w Budapeszcie potrwa do 25 września 2011 roku

źródło:www.ludwigmuseum.hu

Fot.1. László Moholy-Nagy: Pneumatik, 1924, ołówek, tusz, aerograf, tempera na papierze fotograficznym, 16 x 12,7 cm
Fot.2. László Moholy-Nagy,Widok z Wieży Radiowej, Berlin, 1928, fotografia, 28 x 21,3 cm

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *