Młode średniowiecze w Muzeum Narodowym w Warszawie

W warszawskim Muzeum Narodowym otwarto właśnie w nowej aranżacji Galerię Sztuki Średniowiecznej. Najbogatszy i najbardziej różnorodny zbiór sztuki średniowiecznej w Polsce można oglądać w nowej, wyjątkowej oprawie. To więcej niż lifting, to rewolucja, a średniowiecze nigdy nie było tak młode!

Wystawa została zaprojektowana w taki sposób aby dzieła można było zobaczyć z każdej strony, aby widz mógł zrozumieć rolę sztuki sakralnej w okresie średniowiecza. Za projekt, pozwalający na nowo odkryć świat wyobrażeń sztuki średniowiecznej i wielość jej funkcji, odpowiada młody, utytułowany zespół warszawskiej pracowni architektonicznej WWAA. „Zbiory Galerii Sztuki Średniowiecznej to niezwykle cenne i wizualnie atrakcyjne obiekty, z których ponad sto zostało wybranych do stałej ekspozycji. Przestrzeń galerii obejmuje trzy sale w amfiladzie – ich wydłużone rzuty, a także proporcje, rytm i wielkość wnęk okiennych tworzą dla średniowiecznych dzieł niepowtarzalną oprawę” tak o wystawie mówi Natalia Paszkowska, jedna z osób, która odpowiada za projekt aranżacji Galerii Sztuki Średniowiecznej.

Przedstawiamy kilka najcenniejszych eksponatów! Zobaczcie je w Muzeum!

Piękna Madonna z Wrocławia

Gotycka rzeźba przedstawiająca Marię i Dzieciątko Jezus. Jeden z najcenniejszych pełnoplastycznych wizerunków nazywanych Pięknymi Madonnami, typowymi dla stylu pięknego. Wrocławska Piękna Madonna charakteryzuje się dynamiczną, płynną kompozycją, lekką idealizacją urody i dekoracyjnością obfitych draperii szat.

Poliptyk Grudziądzki

Późnogotycka malowana nastawa ołtarzowa pochodząca z kaplicy zamku krzyżackiego w Grudziądzu. Data powstania retabulum grudziądzkiego jest ustalana różnie, na podstawie badań porównawczych stylu malowideł na czas. od ok. 1380 do ok. 1410 r. Najczęściej przyjmowana jest data ok. 1390 r.

Dyptyk Winterfeldów

Gotycki dyptyk zamówiony około 1430 przez gdańską rodzinę Winterfeldów do ich kaplicy św. Jakuba w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, którą ufundowali w 1423. W świątyni tej znajdował się do II wojny światowej.

Święty Łukasz malujący wizerunek Marii

Gotycka kompozycja rzeźbiarska, która jest jedynym zachowanym elementem pierwotnego retabulum ołtarzowego dedykowanego świętemu Łukaszowi. Stanowi ona część środkową retabulum, które pierwotnie znajdowało się w kaplicy cechu malarzy w katedrze farnym Świętej Marii Magdaleny we Wrocławiu

Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem

Gotyckie retabulum ołtarzowe wykonane przez nieznanych mistrzów około roku 1480 dla wrocławskiego kościoła farnego Świętej Elżbiety. Swoją nazwę zawdzięcza rzeźbionej scenie części środkowej ołtarza, gdzie ukazane jest Zwiastowanie w którym przy Marii przedstawiono jednorożca.

Ołtarz Świętej Barbary

Gotyckie retabulum ołtarzowe pochodzące z kościoła Świętej Barbary we Wrocławiu. Namalowane w 1447 roku, według ostatnich badań łączone z twórczością Wilhelma Kalteysena z Akwizgranu i Mistrza Marcina. Do dziś zachował się jedynie korpus poliptyku (skrzydła zaginęły podczas II wojny światowej).

Tryptyk z legendą świętego Stanisława Biskupa z Pławna

Swym poziomem artystycznym Tryptyk z Pławna zdecydowanie wyróżnia się na tle innych szesnastowiecznych retabulów poświęconych św. Stanisławowi. Męczeńska śmierć Stanisława jest powtórzeniem losu Ukrzyżowanego, którego cudotwórczą działalność za życia także naśladował biskup.

Jakub Adamczyk współpraca Justyna Napiórkowska

Fot. www.mnw.art.pl

Udostępnij

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *