Wystawa dzieł Andy Warhola w Mediolanie


Do 9 marca 2014 w Palazzo Reale w Mediolanie (Piazza del Duomo, 12) można oglądać dzieła Andy Warhola, pochodzące z kolekcji Petera Branta – magnata branży prasowej, jak i bliskiego przyjaciela Warhola. Peter Brandt poznał artystę w 1968 roku. Spotkanie to spowodowało, że magnat branży prasowej postanowił za wszelką cenę powiększać swoją kolekcję. W 1967 roku Peter Brant kupił swoje pierwsze prace Warhola, w tym rysunek słynnej zupy Campbella, co było przyczynkiem do powstania jednej z najważniejszych kolekcji sztuki współczesnej na świecie.


Powstałe na przestrzeni kilku dekad prace stanowią zapis fascynacji Warhola, jego ewolucji, jak również lustro czasów, w których żył. Reprezentatywne dla poszczególnych okresów twórczości prace obejmą zarówno przykłady, w których artysta szeroko wykorzystuje motywy z kultury popularnej, codzienne przedmioty, jak i późniejsze realizacje, pochodzące z dojrzałego okresu, w których twórca wykracza poza przedstawienia figuratywne.


Andrew Warhol, mający od dziecka predyspozycje artystyczne, w latach 1945- 1949 studiował projektowanie użytkowe na Carnegie Mellon University w Pittsburghu. Mieszkał tam ze swoją rodziną od urodzenia tj. od 6 sierpnia 1928 roku. Rodzice, robotnicy, wyemigrowali do USA z terenów dzisiejszej Słowacji. Należeli do grekokatolickich Łemków. Rodowe nazwisko Warhola zmienili po przybyciu do Ameryki na angielsko brzmiące Warhol. Dwudziestojednoletni Andrew w 1949 roku przeniósł się do Nowego Jorku, ówczesnej stolicy kultury. To silnie zaważyło na jego życiu: już nigdy nie miał wyjść poza zasięg sztuki. Był artystą przemyślanym. Jego ekscentryczność w stosunku do tzw. sztuki wysokiej nie była bezcelowa: profanował nie tyle samą sztukę, co jej skostniałe rozumienie, oddalone od rzeczywistości. Bo skoro – tak sobie myślał – rzeczywistość jest konsumpcyjna, to dlaczego by nie zrobić sztuki konsumpcyjnej, dla mas? Miał raczej introwertyczną naturę. Niespecjalnie lubił rozmawiać i postrzegano go jako człowieka spokojnego, nawet nieśmiałego. Do jego wypowiedzi, zwłaszcza tych publicznych, należało podchodzić z dystansem. Serwował swoim rozmówcom dużą dawkę ironii, a to, co mówił, bardzo często bywało groteskowe i absurdalne. Jako artysta z jednej strony był wnikliwym obserwatorem codziennego życia. Z drugiej – chciał pokazać, w jakim stopniu sam może kreować i wpływać na amerykańską tożsamość.Karierę zawodową zaczynał od tworzenia reklam i ilustrowania czasopism. Debiutował w magazynie „Glamour”.


Był dobrym rysownikiem. Sławę przyniosły mu reklamy butów np. z takim hasłem: to shoe or not to shoe, nawiązującym do Hamletowskiej kwestii to be or not to be. W Nowym Jorku był designerem znanym, poszukiwanym i dobrze opłacanym. Pod koniec lat 50. zainteresował się malarstwem. W 1960 roku namalował obrazy bazujące na kreskówkach, takich jak Popeye czy Superman. W roku 1962 zaczął prace nad multiplikacyjnymi portretami, za kanwę biorąc wizerunek zmarłej wówczas Marilyn Monroe. Wybrał idealny moment: moment mitotwórczy. Rok później, w listopadzie 1963 r., rozpoczyna się kolejny rozdział życia – Andy’ego Warhola i sztuki: artysta otwiera swoje atelier, słynne The Factory usytuowane na Manhattanie. Tu tworzył, tu skupiał artystów, tu nagrywał rozmowy z ludźmi (które potem wykorzystywał w swoich tekstach i instalacjach). Do The Factory przychodzili różni ludzie: artyści wizualni, reżyserzy, muzycy, literaci, a także – drag queens. Pojawiali się tam także m.in. Allen Ginsberg, Truman Capote czy Mick Jagger.

Zmarł prozaicznie – 22 lutego 1987 roku w szpitalu podczas rutynowego badania pęcherzyka żółciowego. Śmierć artysty nie oznaczała jednak śmierci jego sztuki. Wiele znamienitych muzeów prezentuje jego prace, np. Andy Warhol Museum w Pittsburghu, MoMA w Nowym Jorku, National Gallery of Canada w Ottawie, japońskie Fukuoka Art Museum czy szwajcarskie Kunstmuseum Basel.

Źródło: www.warholmilano.it

Fotografie dzięki uprzejmości Palazzo Reale:
1. Andy Warhol, Diamond Dust Shoes, 1980, Collezione Brant Foundation , © The Brant Foundation, Greenwich (CT), USA, © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts Inc. by SIAE 2013.Mbr> 2. Andy Warhol, Silver Coke Bottles, 1967, Collezione Brant Foundation © The Brant Foundation, Greenwich (CT), USA © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts Inc. by SIAE 2013.
3. Andy Warhol’ Jean-Michel Basquiat’ 1982 Collezione Brant Foundation © The Brant Foundation, Greenwich (CT), USA © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts Inc. by SIAE 2013.
4. Andy Warhol, Elvis Presley (Gold Boot), 1956 Collezione Brant Foundation © The Brant Foundation, Greenwich (CT), USA © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts Inc. by SIAE 2013.

Udostępnij

Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *