Światło Armenii, blask Florydy

W Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie trwa wystawa Iszchana Nazariana, artysty nawiązującego w swojej twórczości do mistrzów malarstwa pierwszej połowy XX wieku. Artysta jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Malarskie studia ukończył w 1975 roku.

Obecnie mieszka i tworzy na Florydzie w Stanach Zjednoczonych, gdzie jego prace pokazuje prestiżowa Lloyd Shin Gallery, prezentująca m.in. Jacksona Pollocka, Francisa Bacona, Henriego Matisse`a i Paula Klee. Prace Nazariana znajdują się w zbiorach Modern Art Museum w Erewaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Polskiego w Rapperswill oraz w zbiorach kolekcjonerów z całego świata.

Jego malarstwo łączy w sobie cechy stylowe nurtów awangardowych malarstwa europejskiego początku XX stulecia, wyrastających z tradycji ekspresjonistycznych. W większości dzieł artysta operuje czystymi barwami, a zestawia je na sposób fowistyczny. W tej stylistyce maluje portrety inspirujących dla świata kultury i sztuki osobistości (Portret Beethovena, 2009; Hommage a Van Gogh, 2009). Niektóre z obrazów Iszchana Nazariana przywodzą na myśl syntetyczne postaci kobiet tahitańskich Gaugina czy doświadczenia kubistów („Macierzyństwo”, 2009).

Twórczość Nazariana łączy w sobie pasję życia i pochwałę koloru. Wyraża się tu postimpresjonistyczna postawa malarska. Co interesujące, kilka obrazów spośród prezentowanych w Galerii Katarzyny Napiórkowskiej poświęconych jest właśnie jednemu z pierwszych eksperymentatorów w zakresie barwy w sztuce nowoczesnej – Vincentowi van Goghowi.

Prezentowany w Warszawie cykl obrazów jest apoteozą twórczości nie tylko van Gogha, ale także Matisse’a i Gaugina. Inspiracją dla artysty jest natura – szczególnie szorstkie, kamieniste, rozpalone słońcem pejzaże rodzimej dla malarza Armenii. Ten specjalny stosunek do światła w obrazie widać na przykładzie dzieła „Artyści na palecie”, 2009, w którym barwą żółtą zaznaczone jest tło. Nazarian używa barw ciepłych, a szczególnie chętnie i na dużą skalę stosuje żółcień, który rozświetla każde jego płótno jak w obrazach „Ostatnie dni van Gogha” z 2010 oraz „Van Gogh” z 2009. W tym kontekście Iszchan Nazarian jawi się jako piewca kolorystycznych walorów w malarstwie.

Iszchan Nazarian – malarstwo
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Rynek Starego Miasta 19/21/21a, Warszawa
Do 21 października 2015 roku
www.napiorkowska.pl

Magdalena Stachlewska, Justyna Napiórkowska

Fot. Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
1. Iszchan Nazarian, Artyści na palecie, 2009 rok
2. Iszchan Nazarian, Van Gogh, 2009 rok
3. Iszchan Nazarian, Macierzyństwo, 2009 rok

Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Redakcja Artissimo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *